Rantakadun varrella sijainnut Klubiravintola oli kaikkien raahelaisten tuntema osa Kauppaklubin toimintaa.

Vanha kauppaklubi Rantakadulla
Uudisrakennus palaneen kauppaklubin talon paikalla
Hengin maalaukset 1, vanhan kauppaklubin salista
Hengin maalaukset I
Hengin maalaukset 2
Hengin maalaukset II
Raahen merenkulkua ja laivanrakennusta kuvaavat "freskot" maalasi taiteilija, konservaattori Leopold Heng (1897-1960) lahjoitustyönä Kauppaklubille 1948. Kauppaklubin siirryttyä Rantakadulta uusiin tiloihin, maalaukset asetettiin kaikkien nähtäville Kauppaporvarin seinälle. Kuvissa 1. Propsien lastausta Lapaluodossa  2. Sotakorvausalusten rakentamista Ruona Oy:ssä ( Konvertteri, Teräslevyjen niittausta) 3 Laivan lyöminen Varvissa 1800-luvulla 4. Tervatynnyrien lastausta 5. Purjelaivan saapuminen kotisatamaan.

Jo vuonna 1882 perustettiin Raahessa ruotsinkielinen Sällskapsklubben i Brahestad. Tämän Kauppaklubin edeltäjän perustajajäseniä olivat kauppiaat F. Z. Durchman,  I. Frieman, G. Hällberg, J Sovelius ja L.  Lunberg sekä merikapteeni H.J. Leufstdius ja maisteri A. Nylander.  Klubin toiminta tähtäsi jäsentensä viihtyvyyteen ja keskinäiseen keskusteluun. Klubissa oli mm. mahdollista lukea sanoma- ja aikakauslehtiä sekä pelata biljardia.

Joskus 1900-luvun alkupuolella perustettiin myös suomenkielinen Raahen Seuraklubi. Sen tarkka perustamisajankohta ei ole tiedossa mutta vuonna 1914, 12. helmikuuta raatihuoneella pidetyssä kokouksessa sovittiin näiden kahden klubin yhdistämisestä. Nimeksi tuli Raahen Kauppaklubi - Handelsgillet i Brahestad.

Kuitenkin vasta vuonna 1918, Raahen Seuraklubin varsinaisessa kokouksessa 22.11. "...3.§   Käytiin pykälittäin läpi uusi sääntöehdoitus Klubin säännöiksi ja hyväksyttiin muutamilla muutoksilla. Klubin nimeksi hyväksyttiin "Raahen Kauppaklubi". Johtokunta valtuutettiin hakemaan säännöille vahvistus..." Näin Raahen Kauppaklubin toiminta käynnistyi virallisesti nykyisellä nimellä. Voi vain arvailla, että suuren maailman suuret tapahtumat, 1. maailmansota, Venäjän helmikuun ja lokakuun vallankumoukset ja Suomen itsenäistyminen tässä välissä vaikuttivat toiminnan aloittamiseen.

Kauppaklubista on sen historian varrelta lukuisia tarinoita ja myös kaksi historiikkia on kirjoitettu. Ensimmäisen, "Raahen Kauppaklubin 30-vuotishistoriikki 1918-1948" kirjoitti Urho Aurio ja sille jatkoa, 1948 - 1968 Vesa Hannila. Martti Suomelan Klubin 85-vuotisjuhlaan v. 2004 kirjoittama "Välähdyksiä Raahen Kauppaklubi ry:n 85vuoden
taipaleelta" löytyy luettavaksi täältä.

Muita tarinoita Raahen Kauppaklubista voi lukea mm.  näiltä sivuilta:

Kauppalupi, miehisyyven viimenen linnake

Herra Heng ja klubin henki

Hengin maalaamat freskot löytyvät nyt Kauppaporvarin aulasta, jonne Klubi ne lahjoitti kiinteistön myynnin jälkeen.

Klubin viimeisimmistä vaiheista 2000-luvulla, perinteikkään klubitalon myynnin aikaisista ja sen jälkeisistä tapahtumista ei vielä ole yhteenvetoa tehty, mutta sellaisenkin aika tulee.   Nykyisin Klubi ja sen n. 50-miehinen jäsenistö totuttelevat toimimaan ja kehittämään toimintaa uusissa tiloissa Nordea-pankin entisessä henkilökunnan ruokalassa.

Hengin maalaukset nykyisellä paikallaan, Kauppaporvarin aulassa